Vancouver Island

29 juni 2018 - Ucluelet, Canada

Wo 27/6

We staan om 6.30 u op want vandaag vertrekken we van het vasteland naar Vancouver Island met de Ferry. We douchen , pakken in, checken uit en lopen naar de parkeergarage van het hotel waar de auto 2 nachtjes heeft stilgestaan. Was ook weleens lekker! . Het is 1,45 min varen van Horsebay naar Departurebay, een mooie tocht op zich en heerlijk weer.

We komen aan in Nanaimo, rijden een stukje en we stoppen ergens bij een soort van alternatief restaurantje en drinken koffie met koek waar we wel aantoe zijn. We praten even met een Zuid-Afrikaans meisje dat daar werkt die zich afvraagt hoe we bij hun terecht zijn gekomen .

We rijden de 2,5 uur naar Ucluelet, een rustig vissersplaatsje helemaal aan het eind van een monding. We hebben een leuk ,compleet huisje met een bbq en hottub op de veranda. We rijden even door het plaatsje en lopen de Lighthousewalk, een trail van zo'n 3 km. Erg mooie uitzichten over de pacific ocean maar wel erg aangelegd. Wel heerlijk weer en we zitten regelmatig in het zonnetje. Thuis maken we even wat te eten, daarna in de hottub en gaan rond 0.00 u naar bed, laat voor ons doen in deze vakantie!

Het weer: zonnig, rond de 20 gr

Do 28/6

We gaan op weg naar het Pacific Rim park , een park gelegen vlak aan ons verblijf. Onderweg doen we even wat boodschappen, altijd leuk zo'n buitenlandse supermarkt !Bij het informatiecenter halen we plattegronden en kopen een parkpas.

Bij onze eerste stop in het park krijgen we een sms je van bekenden van Jan uit Den Haag dat ze in Ucluelet zijn. We rijden terug en ontmoeten hen in de haven van "uwkee", zoals de inwoners hun plaatsje noemen. Gezellig om hun te spreken en hun ervaringen te horen.

Om 12 u rijden we weer terug naar het park en lopen de trail bij Rainforest.  Een regenwoud met cederbomen, sommigen heel oud, en varens. Het is geen mooi weer vandaag dus daar zal het ook wel door komen maar wij zijn niet echt heel erg onder de indruk van het park.......

We rijden door naar Tofino waar we morgen een excursie gaan doen. Daar eten we even bij, wat later blijkt, een vegan restaurant. Arina iets van gegrilde avocado met aioli en Jan een soort van tortilla's met bietjes, feta en nog meer. Lekker!

We rijden nog wat door Tofino maar er is weinig te doen en te zien. We gaan terug naar het huisje waar we even een tukkie doen omdat we zo moe zijn.......😊

S avonds rijden we nog even door het plaatsje, naar de haven en zien daar adelaars! We gaan op rijd naar bed want moeten morgen vroeg op!!

Het weer: bewolkt

Vr 29/6

De wekker gaat om 5 u.......slik......😜

We kleden ons snel aan, eten wat en gaan op weg naar Tofino waar we ons om 630 u moeten melden voor de berentocht per zodiak boot. Bah....het regent best hard.....precies om half 7 melden we ons bij Remote Passage waar we instructies krijgen en een verklaring moeten tekenen dat we hen niet aansprakelijk kunnen stellen als er iets gebeurt. We krijgen een rood thermopak aan met daaroverheen nog een regenjas. Verder een muts en handschoenen.....een echt ANWB koppel zijn we nu.......😜

We varen op volle snelheid uit in een zodiac  naar de binnenkreken van Vancouver Island. Daar aangekomen wordt er langzaam langs de kust gevaren om te kijken of er beren op zoek zijn naar voedsel onder de stenen op het strand. Wij vinden eerst een beer die rustig blijft zoeken naar eten terwijl wij met 12 man op ongeveer vijf meter afstand aan het dobberen zijn. De beer trekt zich niets van ons aan. Later een beer met een jonkie en even later nog een beer. Ook zien we zeehonden en adelaars. Helaas blijft het bijna de hele tocht van 2,5 uur maar regenen en regenen......

Bij terugkomst krijgen we warme thee of chocolademelk. We gaan Tofino in en bij Rhino ontbijten. Supergezellig zaakje: ontspannen sfeer en iedereen praat met elkaar. Een hoop surfers en backpackkers hier. We bestellen koffie en bagel met egg. Onderhand weten we wel welke koffie we willen en dat is shot in the dark, dat is een espresso aangevuld met regular coffee. Alles is groot hier: bestel je koffie dan krijg je een grote mok vol met koffie, vaak ook nog een refill. Daarbij dan nog altijd gratis water direct als je binnenkomt dus dat zijn veel toiletbezoekjes......

We raken in gesprek met een Zwitserse mevrouw die alleen reist en bij ons aan tafel komt zitten. Zij gaat later die dag de whales tocht doen en ik geef haar reispillen die ze nog moest kopen maar ik had ze nog in mn tas zitten. Bij mij deden ze hun werk weer goed die ochtend. Na 1,5 u verlaten we de zaak en wandelen en shoppen wat door Tofino in de regen.......

Altijd als we een plaatsje binnenkomen gaan we eerst naar het Tourist Info Center ( VVV) om daar kaarten en info te halen. Het meisje in Tofino gaf ons eerder die ochtend een adres waar je vooral met dit weer heerlijk binnen kon zitten: Long Beach Lodge. Een adres waar je normaliter aan voorbij zou rijden. We lunchen eerst hier in het restaurant ( Jan mosselen en schelpen en Arina pasta pesto met artisjokken, champignons en zongedroogde tomaat, mmmmmm)

Rond 3 u wordt het droog en we gaan lekker buiten zitten op het terras, wel bij een groot terrasvuur, maar: we hebben ZON!! Heerlijk, wat een mooi plekje! Aan de strand waar de vele surfers de golven trotseren.....later komt een stel uit Los Angeles bij ons zitten waar we mee aan de praat raken. Altijd leuk om de verhalen en belevenissen van andere reizigers te horen. Ik geloof dat onze volgende bestemming Amerika wordt, we horen van diverse Amerikanen dat het Yellowstone park ook zo mooi moet zijn.....😃

We zitten tot 1830 u op het strand en gaan dan terug naar het huisje . Thuis eten we wat makkelijks omdat we nog niet echt trek hebben, re-organiseren we onze bagage en alles weer in de oplader.

Morgen weer een reisdag, we gaan naar Telegraph Cove, ongeveer 400 km. Voor het eerst vinden we het niet erg om hier weg te gaan, 3 nachten was hier teveel.