De eerste dagen......(voelt als een week!)

22 juni 2018 - Jasper, Canada

Hier ben ik dan eindelijk, we hebben het te druk om te schrijven en te plaatsen.....hard werken hoor zo'n vakantie....! Maar ook vaak geen internet...

Ma 18/6 geland om 13.15 u na een hele goede vlucht met KLM. 12.25 u vertrokken, aankomst nederlandse tijd 20.30 u dus dat betekend een hele lange dag.....!

Onze eerste overnachtingsadres is in Canmore, bij Banff.

Om 21.00 u houden we het niet meer vol en gaan lekker naar bed tot de volgende ochtend 6 u.

Dinsdag 19/6

We gaan op pad in onze huurauto: een Mitsubishi Outlander, prima auto . Wel groot maar alle auto's zijn groot hier. Eerst naar Moraine Lake geweest: prachtig!! We lopen het meer helemaal naar achteren en maken vele mooie foto's . Daarna gaan we naar Lake Louise maar de parkeerplaats is helaas vol. We parkeren in Louise village en gaan met de shuttlebus verder. Aangekomen bij het Lake vinden we het wel mooi maar zeer toeristisch..... na een uurtje willen we weer terug met de bus maar daar staat een verschrikkelijke rij..... Daar gaan we echt niet in staan en we besluiten te gaan lopen.....een trail van 3 km.....maar er staan overal bordjes dat er beren gesignaleerd zijn......ik vind het best eng maar we gaan. 'T is een prachtige route langs een klaterend riviertje die we zingend, fluitend  en pratend afleggen om de eventuele beren op afstand te houden...Jan hoopt een beetje op een beer maar wel op gepaste afstand....we komen veilig aan en doen even wat boodschappen en halen eten ( Pulled pork met rijst en BBQ porc met patatjes) en eten dat bij de rivier op. We rijden nog even door Banff bij een aantal mooie uitkijkpunten en komen rond 20.00u weer terug in Canmore.

We lezen ons even in voor de volgende dag en gaan om 22.00 u slapen zo moe zijn we.

Het weer: zonnig, tussen de 25 en 30 graden

Aantal gelopen km's 11

Wo 20 juni

De wekker gaat om 6 u.....we hebben een hoop km's voor de boeg, rond de 325 km. We gaan via de Icefield Parkway 93 naar Jasper met een aantal stops onderweg. De weg is prachtig met na iedere bocht weer een mooi uitzicht. Deze weg wordt één van de mooiste routes van de wereld genoemd: enorme sneeuwbedekte toppen, watervallen , meren en ijsvelden. Eerst stoppen we bij Lake Bow, zooooo prachtig door de weerspiegeling in het water! We maken wat foto's en gaan even lekker zitten kijken naar de vele Aziaten die de meest gekke capriolen uithalen om op de foto te gaan....daarna rijden we door via de parkway naar de Colombia Icefields. Dit is de grootste ijsvlakte ten zuiden van Alaska. De gletsjers hebben zich de afgelopen jaren steeds een stuk teruggetrokken door de opwarming van de aarde.....

Bij de icefields gaan we de Glacier Skywalk op, een hoefijzervormig pad met doorzichtige bodem , best eng!.Daarna lopen we nog een stuk naar de rand van de gletsjer, mooi!

Daarna vervolgen we onze weg naar 2 watervallen waar we stoppen:  de Sunwapta Falls en de Athabasca Falls , vooral die laatste is prachtig!

We gaan verder  en wijken af van de Highway93 en volgen parallel de 93 A waar het veel rustiger is en we links en rechts kijken of we wild zien.....helaas ......

Rond 19.00 u komen we aan in Jasper waar we een opstopping zien van auto's, campers en mensen. Er blijkt een beer gesignaleerd te zijn. We parkeren en stappen ook uit en zien een grizzlybeer met 3 jongen in de bosjes......wauw! Dit maakt onze dag compleet!!

Rond 19.45 u komen we aan bij ons huisje Pine bungalow, een prachtig huisje met zicht op de rivier! We eten buiten even soep, brood en aardbeien met yoghurt omdat we te moe zijn om wat te koken. We spreken af dat we de volgende dag even wat rustiger aan doen om bij te tanken......

Het weer: zonnig, tussen de 25 en 30 graden

Aantal gelopen km's 7,5

Do 21 juni

Vandaag rond 7.30 u opgestaan. Geslapen als een blok! Even lekker rustig aan beginnen vandaag. Jan zit lekker voor het huisje aan de rivier met de verrekijker en camera. Hij heeft herten gespot aan de overkant. We nemen een lekkere bak koffie en mueslibrood aan het water. Daarna douchen en rond een uur of tien nog even een broodje gebakken ei aan de picknicktafel voor ons huisje.

We gaan op pad naar de Maligne Canyon. Een 50 km lange weg met als eindpunt het gelijknamige meer. Eerst passeren we Medicine Lake waar het water in de herfst en winter in ondergrondse grotten verdwijnt en gaan daarna  door naar Maligne Lake. Maar: plots zien we een BEER! We stoppen en doen gauw onze gevarenlichten uit en er stoppen al gauw meer auto's . We hebben mooi zicht op de beer die lekker bloemetjes aan het eten is, geweldig gezicht! Onze eerste echte zwarte beer gespot!!

Aangekomen bij het meer gaat het een beetje regenen en we lopen wat rond.

Het is een prachtig meer, het grootste natuurlijke meer in de Rockies dat 22 km lang is en omringd wordt door besneeuwde bergen.

De kleur blauw van het water is zo bijzonder.......dit wordt veroorzaakt door de Rock Flower, deze heeft een stofje die gemengd met water zorgt dat het water een blauwe gloed krijgt!

We besluiten een boottocht op het meer te doen van 14 tot 16 u met een tussenstop van een half uur bij Spirit eiland. Dit eiland is het kleinste maar meest gefotografeerde eiland......Kodak schreef ooit een wedstrijd uit voor de mooiste foto en de foto van dit eiland won en heeft maandenlang in New York en omgeving gehangen. Sindsdien wilde iedereen naar Spirit island en werd dit kleine eilandje wereldberoemd!

We worden rondgevaren door 2 leuke meiden die van alles vertellen. Een prachtige tocht met adembenemende uitzichten op de besneeuwde toppen en de weerspiegeling in het water, niet te beschrijven zo mooi!

We gaan weer terug rijden en onderweg zien we opeens weer een beer!! Wauw! Deze is ook goed te zien en loopt even later ook gewoon op de weg.....we maken weer heel wat foto's en film!

Hoeveel moois kunnen mensenhersenen bevatten? Dat moet wel heel erg veel zijn want het wordt misschien wel heel erg eentonig maar ook vandaag was weer zo bijzonder.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Jw & Caroline:
    22 juni 2018
    Hoi hoi, wat een moois allemaal he!
    Ook al een aantal beren gezien, GAAF!!
    Wij hebben ook bij Pine bungalows gelogeerd. Jan moet maar goed blijven kijken, wij zagen toen een grizzly beer aan de overkant van de rivier.
    Goede reis verder xxxx
  2. Iwona Eikelenboom:
    22 juni 2018
    Leuk hoor. Veel plezier xxx
  3. Tonny:
    23 juni 2018
    Wat een natuur zeg.....prachtig! Heerlijk voor jullie!!
  4. Ronald & Monique:
    26 juni 2018
    Oh wat heerlijk om dit te lezen...we krijgen er heimwee van. Geniet en wij reizen in gedachte weer mee.
  5. Gerda van Elswijk:
    26 juni 2018
    Top dat jullie zo genieten!!!Is ook een prachtig land!