Naar huis!

16 oktober 2014 - Johannesburg, Zuid-Afrika

Do 16 okt
Om half 6 wordt er weer op de deur van onze hut geklopt als wake up call voor de ochtenddrive. Maar wij gaan ( helaas) niet mee want we vertrekken vandaag naar huis maar wakker waren we al.
Het heeft vannacht behoorlijk ge-onweert. Jan heeft helemaal niets gehoord, ik een klein beetje,zo moe waren we. Ook blijkt dat er voetsporen staan van een leeuw die ' s nachts door het kamp heeft gelopen!
Na weer een heerlijke douche in de buitenlucht proppen we alles in de koffers. Om half 8 krijgen we samen een koud en warm ontbijt, de anderen zijn op ochtend-safari. Joanna handelt e.e.a. met ons af en Morné vertelt ons nog even een leukere route naar Johannesburg dan die in ons reisboek. We nemen met een knuffel afscheid van Joanna ( die vanavond gelukkig ook weer naar haar gezin gaat, zij werkt 6 weken hier en gaat dan 2 weken naar huis). We worden uitgezwaaid door haar en Melissa en Morné (de managers)  met hun kleine van 5 maanden.
We hebben 500 km voor de boeg naar het vliegveld in Johannesburg maar we hebben genoeg tijd dus doen rustig aan. We rijden via Hoedspruit, Belfast, Middelburg naar J'burg. Arina rijdt ook een stuk. We komen door een mooi, groen gebied met sinaasappelbomen en veel fruitstalletjes met mango's langs de weg. Maar ook door creepy plaatsen waar we maar liever gauw doorheen rijden. Stoffige, bedompte dorpjes met overal mensen die rond hangen met een bepaalde houding en blik.....niet fijn dus gauw doorrijden maar. We stoppen een aantal keer onderweg en tanken. Bij het tankstation staat een security met een heel groot geweer, gekke aanblik.
Rond 3 uur zijn we op het vliegveld en leveren we de auto in. Tegelijk met ons nog 2 nederlandse stellen waar we even mee kletsen en onze ervaringen delen. We mesten de auto uit en stoppen nog het e.e.a in de koffer en gaan inchecken voor onze vlucht van 20.20 uur. Genoeg tijd dus! Op de luchthaven van Johannesburg is het al kerst, allemaal kerstbomen en versieringen, en dat op 16 oktober!
We eten wat en maken onze laatste zuidafrikaanse randen op. Op tijd gaan we de lucht in voor de lange weg naar huis. Om half 8 zijn we in Londen en stappen over voor nog een vluchtje van 3 kwartier naar Amsterdam waar Wouter en opa ons al staan op te wachten.