Umlani, dag 2

15 oktober 2014 - Timbavati, Zuid-Afrika

Knock,knock, goodmorning!
We worden gewekt om half 6 voor onze ochtend game drive! We kijken zo vanuit ons bed naar buiten waar we de zon zien opkomen, het lijkt wel of we naar een life uitzending van National Geografic kijken! We trekken snel wat aan en gaan naar de anderen die al bij het vuur zitten waar we koffie of thee en een muffin krijgen voordat we op pad gaan. Het water is warm gemaakt in een ketel op het vuur. Om 6 uur vertrekken we. We zitten dit keer helemaal achterin de wagen, onder een dekentje tegen de ochtendkou. Het eerste uur rijden we zonder wat te zien, we zijn wel gelijk wakker door al dat gehos.....dan zien we eerst buffels en olifanten. Olifanten blijven toch imponerende dieren!
We stoppen weer ergens voor onze sunset. Hup tafeltje uit, kleedje erop en koffie,thee en biscuit. Gezellig!
We gaan weer verder en op een gegeven moment spotten we een luipaard die lekker ligt, zich even later opricht, een stukje verder in het zand omrolt ( om z'n lucht kwijt te raken, vertelt de ranger) en dan achter een impala aangaat. We zijn getuige van de jacht van een luipaard, wauw! We sjeesen erachteraan totdat het luipaard de impala te pakken heeft. De andere impala's janken lijkt het maar het is een alarm dat zij afgeven. Het klinkt in ieder geval heel zielig maar goed, het is de natuur! We staan ernaast als het luipaard zijn gevangen buit opeet onder de struiken. Waanzinnig dat we hier zomaar kunnen staan. Maar, vertelt de ranger, wij zijn onderdeel van de omgeving, de dieren vinden dat heel gewoon. We moeten wel in de auto blijven, niet gaan staan en er niet uithangen.
We komen helemaal opgewonden pas om 10 uur terug i.p.v. 9 uur. En ook daar horen we dat dit echt heel bijzonder was om te zien en mee te mogen maken, dat gebeurt niet vaak. De andere gasten zijn jaloers op ons!
We gaan heerlijk ontbijten, eerst cold breakfast ( joghurt,melk,fuit en granen) en dan warm ( witte bonen in tomatensaus,worst,ei ,toast). Jan gaat direct na het ontbijt met de ranger op bushwalk. Wandelen in de wildernis, op zoek naar de dieren. Mij even niet gezien,  ik ga lekker douchen en Jan gaat met de ranger mee met geladen geweer.....!
Ik ga naar onze hut,die alweer opgeruimd is en ga lekker douchen, in de buitenlucht! De douche is omgeven door bamboestokken, je staat dus wel heel privé te douchen maar je hebt geen dak boven je hoofd, wel warm water! Na het douchen ga ik lekker in de hangmat liggen, even een beetje bijkomen van alles!
Om 1315 uur , terwijl ik me net afvraag waar hij blijft, komen Jan en de ranger aanlopen. Jan vond het helemaal geweldig en spannend!
Een heel bijzondere ervaring om, zonder de bescherming van een auto, heel dichtbij de wilde dieren te komen. Hij is vlakbij buffels en olifanten geweest. Soms moest hij zich klein maken om uit het zicht van de dieren te zijn. De ranger vertelde Jan dat in geval van gevaar hij pas mocht gaan rennen als hij dat aangaf en wanneer nodig in een boom moest klimmen ( dat was dus de reden dat ik niet meeging...!), maar gelukkig was dat niet nodig al was er wel even een spannend momentje. Er klinken weer trommels, tijd voor de lunch. We gaan lekker lunchen en zitten met z'n allen op het terras. Dan moeten wij gauw weer mee naar de treehouse, we laten ons een paar uur droppen in de boomhut van waaruit we naar de dieren kunnen kijken! Samen met een amerikaans stel worden we daar gedropt, zij op de second floor en wij de first floor. En een koelbox met colalight , tonic en een fles gin, hier drinken ze allemaal gin tonic! En een walkietalkie, in geval van nood.
We zien alleen maar bavianen, ze maken een hoop lawaai en kunnen best agressief zijn. Zolang ze de boom maar niet inkomen vinden wij het prima! Opeens gaat het regenen en de amerikanen komen een verdieping lager bij ons zitten want zij worden daarboven nat. Dan hebben we met hen een goed gesprek over Amerika, Nederland en de toestand in de wereld. Om 1615 uur worden weer opgepikt voor de middag game drive. De anderen zitten al in de auto en wij gaan gelijk mee. We zien weer olifanten,giraffe, maar ook een neushoorn en een leeuw die net kleine welpjes heeft gekregen. We komen weer zo dichtbij, gewoon vlak naast de wagen en wij allemaal maar foto's maken! Het is erg gezellig met elkaar!
Dat was dus nogmaals de big 5 die we gezien hebben deze dagen!
Rond 1800 uur weer even de sundowner, het drankje bij de zonsondergang met een lekker hapje erbij.  Het laatste deel van de safari is het donker en de tracker voorop schijnt met een grote lamp op zoek naar de dieren. We zien er best nog een aantal maar dat vinden wij eigenlijk al heel gewoon: zebra's, steenbokjes en herten.
Rond 1900 uur zijn we weer terug in het mooi verlichte kamp. We gaan "tv" kijken met  mooie zenders,zonder geweld, zegt Morné, de manager: het kampvuur!
We drinken weer wat totdat de trommels het diner aangeven! We zitten aan tafel bij het engelse gezin uit Liverpool en vertellen elkaar onze belevenissen. Zij hebben Jan die ochtend zien lopen met de ranger en foto's gemaakt vanuit de boomhut en zullen deze mailen naar ons.
Rond half 10 loopt Morné mee naar onze hut, wat zijn we moe na zo'n lange,indrukwekkende, laatste dag! We nemen afscheid van de engelsen. Wat bijzonder dat je na 2 dagen al zo'n leuk kontakt hebt met elkaar!

1. Gerda van Elswijk:
    18 oktober 2014
    Wat hebben jullie toch een super vakantie!!!Wat een mooie verhalen...
  2. Ronald & Monique:
    18 oktober 2014
    Wat een onvergetelijke ervaring, super hoor!