Umlani bushcamp, Timbavatipark

14 oktober 2014 - Timbavati, Zuid-Afrika

Di 14/10
Om 815 uur vertrekken we vanaf Olifants. We rijden onze laatste uurtjes in Kruger....eerst zien we niet veel. We houden een sanitaire stop en drinken koffie  in Satara, waar we de vorige nacht sliepen.We rijden door en komen op een gegeven moment bij een waterplas en zien daar het ene na het andere dier: olifanten,krokodillen,nijlpaarden, 2 leeuwen, schildpadden,visarend.....geweldig,wat een vieuw!!
We blijven een half uur staan kijken maar moeten dan verder! Rond half 1 verlaten we Kruger dan via gate Orpen. We zien nog steeds dieren om ons geen, huh, zijn we dan nog in Kruger? Opeens, na een heuvel,staat daar politie midden op de weg en houdt ons staande: Sir, you drived too hard, you are still in Kruger......ojee, we reden te hard, 60 km ipv 50.....de politieagente lijkt precies op dat vrouwtje uit Police Academy......haha,ze lacht ook zo.....ze wil Jan z'n rijbewijs zien en vult een formulier in. We moeten 6 km terugrijden naar de gate, daar een boete van 250 rand( ongeveer €20,-) betalen en dan weer terugrijden en haar het betalingsbewijs laten zien.....het kost ons een half uur......tijd die we hard nodig hebben om op tijd in Umlani te zijn....
Het rijden daar naartoe valt ons tegen, in ons reisschema staat 85 km maar dat klopt helemaal niet, het is zo'n 220 km......dat scheelt nogal wat, thuis wel even doorgeven!
Uiteindelijk komen we om 14.45 uur aan bij Umlani Bushcamp in het Timbavati reservaat. Wauw,wauw,wauw! Hoe gaan we dit omschrijven?....!
Een soort van Expeditie Robinson maar dan in luxere vorm maar toch ook weer heel basic want er is geen electriciteit.......Joanna ontvangt ons en legt alles uit. Morné brengt ondertussen onze koffers naar onze hut.
We zitten middenin de film Out of Africa! Er kunnen max. 16 gasten verblijven in dit camp. Het is een all inclusive beleving, een once in a lifetime ervaring! Drank, bier,wijn,fris,koffie en thee kunnen we de hele dag pakken. We krijgen direct bij aankomst van Joanna nog een late lunch. Dan brengt zij ons naar onze hut waar we ons verkleden voor de gamedrive van 16.00 uur.  We gaan in een open jeep/ terreinwagen met een tracker (spoorzoeker) voorop de auto en de ranger achter het stuur op pad. Eerst zien we nog niet zoveel dieren maar het rijden op zich is al spectaculair! Dit is een onontgonnen gebied met hobbelige paadjes. We moeten ons soms goed vasthouden want we rijden ook veel off road. Als de ranger iets denkt te zien gaat hij het zandpad af en rijdt dwars door alle struiken het gebied in! Dat hoeven wij niet te doen met onze auto! We zien olifanten, steenbokjes,heel veel vogels, buffels. Rond een uur of 6 stoppen we ergens op een plekje en stappen uit. Het tafeltje voorop de jeep gaat uit,kleedje erop, bier,wijn ,fris en nootjes en biltong ( gedroogde  vleesreepjes) en toasten met elkaar bij de sundowner/zonsondergang. Zo bizar, eerst rij je voorzichtig in je eigen auto met dichte raampjes in het Kruger, dan ga je je raampje al open doen als je wat ziet, later ga je op sommige plekken in het Kruger je auto uit en nu sta je middenin het Timbavati, tussen het wild (niet zichtbaar maar kan wel elk moment komen) te borrelen!
Rond 7 uur komen we terug in ons bush camp wat helemaal verlicht is met kaarsen,olielampen, haardvuur en de tafels zooooo mooi gedekt! Eerst gaan we weer wat drinken met zn allen. Als je nog even naar je hut wil dan moet er een ranger meelopen, je mag niet alleen in het donker i.v.m. de wilde dieren. Als je tromgeroffel hoort dan betekent dat aan tafel! ( ga ik denk thuis ook maar invoeren!). We zitten aan tafel met een stel uit Duitsland en een moeder met 2 dochters uit Manchester, Engeland. Eerst zitten we allemaal wat onwennig bij elkaar maar later hebben we de grootste lol. Joanna vertelt over slangen,schorpioenen en spinnen en wat we moeten doen als we deze aantreffen in de hut. Gisteren hebben ze nog een snake aangetroffen in een boom bij hut 4,ahum, dat is onze hut....! We moeten alles in onze koffers opbergen en deze ook sluiten anders kunnen deze dieren ook in de koffers gaan zitten. En 's morgens moeten we onze kleding goed uitschudden want wie weet zit daar nog iets in......de engelse moeder en ik kijken elkaar steeds bedenkelijker aan en denken aan slapen in de auto...haha....in onze hut staat ook een toeter dus als we in gevaar zijn moeten we toeteren en dan komt Joanna of een ranger direct. We vragen haar hoe zij dan weet waar er getoeterd is. In welke hut. De duitser en ik spreken af dan als er 8 x getoeterd wordt zij het zijn ( hut 8) en als er 4x getoeterd wordt, dan zijn wij het (hut 4). Maar, zegt Joanna, als we 's nachts binnen blijven is het veilig dus don't worry, nou, daar vertrouwen we dan maar op!
Rond half 11 worden we naar onze hut gebracht waar de olielampjes al branden , het bed opengeslagen ligt en de klamboe al om het bed hangt. Bij de zaklantaarn doen we onze lenzen uit en gaan lekker slapen want morgenochtend om half 6 moeten we eruit!!