Hippo's en crocs

8 oktober 2014 - Saint Lucia Meer, Zuid-Afrika

Na een heerlijke nachtrust worden we rond half 8 wakker in de Pelikaanstraat nr. 3. We waren toch best wel moe van de reis gisteren. Alle bedden slapen hier heerlijk, met zoveel kussens dat er altijd wel een goeie bijzit.....!( want ik ben nogal een meut met kussens....!)
We geven even een wasje af want dat is ondertussen ook wel nodig. Dan hebben we het morgenochtend weer schoon terug. We ontbijten in de tuin. Omdat er zoveel brutale aapjes rondlopen staat er een mevrouw met een katapult deze (naughty) beestjes weg te schieten.....zolang wij eten staat ze daar......beetje sneu voor die mevrouw én de aapjes.....dus we ontbijten ook maar een beetje snel...
Om half 10 zitten we in de auto en rijden St. Lucia even door want we hebben deze plaats nog niet gezien bij daglicht. Heel veel guesthouses en lodges. We gaan het Isimangaliso Wetland park (o.a. moerassen) in om nijlpaarden en krokodillen te spotten maar zien er weinig. Alleen wat hippo's in de verte. We rijden km' s lang zonder iets te zien. Het park valt een beetje tegen, de natuur is best droog en dor. Het grenst ook aan zee en daar gaan we natuurlijk ook weer even kijken. We zitten lekker op de rotsen in de zon, samen met best nog veel anderen opeens. Jan ziet natuurlijk weer een walvis door zijn verrekijker!
We verlaten het park en rijden nog wat rond in de omgeving en gaan richting zee. Daar is opeens de weg afgezet en worden we aangehouden door security. We snappen niet wat ze willen maar uiteindelijk begrijpen we het: als we onze drank afgeven mogen we doorrijden en als we terugkomen krijgen we onze drank weer terug. We zeggen dat we geen drank bij ons hebben en hij wil in de achterbak kijken. Daar zit inderdaad niks in en we mogen doorrijden!
We eten nog even snel wat in St.Lucia en om 1600 uur melden we ons voor onze boottrip. We gaan samen met nog 16 anderen (veel nederlanders) het St.Lucia meer op. Daar zien we weer zoveel moois! We hebben samen een mooi plekje voorop de boot, in het zonnetje, het is weer zo'n 25 graden. De brede rivier met grote rietkragen langs de kant lijkt eigenlijk veel op de Biesbosch alleen hier kom je opeens een kudde hippo’s in het water tegen. Wat zijn ze groot en lief en lelijk te gelijk. We zien weer dezelfde mooi gele vogeltjes (textorwever) als in Addo en verder krokodillen, visarend en een specifiek zwart/ wit vogeltje: de bonte ijsvogel  ! De krokodillen liggen stil, dat is jammer maar de nijlpaarden zijn gaaf! Daar komen we ook zo dichtbij! De ondergaande zon geeft een prachtig licht en we blijven maar foto's maken!
Nu alle apparaten weer opladen. We hebben gelukkig een verlengsnoer bij ons. dus hup, adapter in het afrikaanse stopcontact, verlengsnoer erin en daarin weer alle accu's, telefoons en ipads. Jan is van de afdeling opladen en autorijden en Arina van de afd. kaartlezen en verslagjes schrijven, zo zijn de taken eerlijk verdeeld!
Ik zit nu dit verslagje te schrijven op de bank in de gemeenschappelijke woonkamer ( want alleen hier is internet). Koffie en thee kunnen we gewoon de hele dag pakken. Er zitten nog wat nederlanders en Angel kwam net naast me zitten. De tv staat aan en Angel zegt dat ze even naar Africa's got talent wil kijken. Ik vertel dat we in nederland Holland's got talent hebben en dat vindt ze erg lachwekkend. Ze kan toch al zo aanstekelijk lachen. Als ze Jan ziet gaat ze helemaal lachen want die heeft haar wel even teruggepakt na haar grap van gister.
Morgen gaan we naar Swaziland, een koninkrijkje in Zuid Afrika waar de tijd helemaal stil schijnt te hebben gestaan. We gaan het meemaken!

1. Tonny:
    8 oktober 2014
    Ik kan mij voorstellen dat je schrikt als er een olifant (wat groot zeg!)op de auto afkomt........geweldig het dierenrijk daar! Fijn dat jullie op goede bedden slapen en uitgerust de dag weer kunnen beginnen. We genieten van jullie verslagjes. Dikke kus!
  2. Winny:
    Arme aapjes............
  3. Tonny:
    8 oktober 2014
    Ben wel bang dat Jan na al die walvissen straks niet echt meer onder indruk is van een 40-ponder karper... Nou ja, beter zo een aan de haak dan zo'n kolos uit Afirka. Gaaf hoor wat jullie allemaal zien en beleven.
  4. Else:
    8 oktober 2014
    Durf haast niet meer te reageren, na 3x oeps ons berichtje bij één van de vorige momenten te hebben zien staan, leek nl. niet te zijn opgeslagen..:) Prachtig al jullie belevenissen en mooie ervaringen te lezen, blijf zo heerlijk verder genieten saampjes! Veel liefs van ons XX
  5. Heleen:
    9 oktober 2014
    Jullie hebben straks bij terugkeer in NL een week vakantie nodig om bij te komen van alle indrukken. Wat een waanzinnige reis,
    Wel geluk trouwens dat de mevrouw met katapult jullie niet geraakt heeft :-)
    Veel plezier in Swaziland. We zijn benieuwd naar wat "we" daar weer gaan beleven.
    Lieve groetjes van ons 3-en