Big 5!!

12 oktober 2014 - Kruger National Park, Zuid-Afrika

We ontbijten weer in de mooie tuin van Idle&Wild en vertrekken ook hier weer op tijd. We nemen ingang Numbi van het krugerpark en hebben 130 km voor de boeg naar ons restcamp Satara. En dat duurt best lang met een snelheid van 20 tot max. 50 km. Maar, we zitten in het Krugerpark dus who cares!
Elke keer als je een park binnengaat moet je formulieren invullen en je auto wordt gecontroleerd. Een mannetje in een uniform vraagt of we firearms bij ons hebben. Firearms, wat zijn dat? Weapens! Oh, wapens, nee, die hebben we niet....!
We zien al na een half uur een LUIPAARD, het meest moeilijke dier om te spotten en veel mensen zien hem helemaal niet tijdens hun safari. Verder zien we deze dag de hele Big 5: heel veel olifanten, een groep van 10 leeuwen, luipaard, buffel ( zo grappig met die nette scheiding in het midden!), neushoorn, aapjes, kudu's, impala's, herten, zebra's, giraffen. Van sommige dieren kijken we al niet eens meer op, het gaat wennen! Het is echt heel anders dan in een dierentuin, hier zie je de dieren in hun natuurlijke omgeving, in hele kuddes, je ziet zebra's en herten wegschieten als er bv. leeuwen aankomen, olifanten drinken en badderen in een rivier. Wat een geweldige dag!
Het is inmiddels heel warm geworden, 36 graden! We stoppen even ergens bij een (afgezette) plaats voor een sanitaire stop waar ook een zwembad is! Heel verleidelijk maar we gaan weer verder! Jan eet hier een broodje en voordat we het weten is het tweede broodje uit zijn hand gepikt door een aapje! Hij rent er snel mee weg! Zo brutaal! Van een meneer naast ons wordt zijn bifiworstje gepikt. De aap rent er snel de boom mee in, maakt het open en eet het op!
De begroeiing is heel divers: van droog en dor tot savannes en steppen. Wat een prachtig park! We komen eind van de middag aan in Satara restcamp, middenin het Kruger en aan de grens met Mozambique. Dit zijn kampen van de regering, de South African National Parks. Van de accomodaties moet je niet al teveel verwachten maar om te slapen prima. Alles is schoon en netjes en dit keer hebben we een klein bungalowtje met keukenblok op het terrasje. Verder is het een echt kamp: droog,dor en ongezellig . Maar, je slaapt wel in het Krugerpark met alle geluiden om je heen! We eten pie en lamsvlees bij het restaurant en zitten nog even op ons terrasje!