Panoramaroute

11 oktober 2014 - Hazyview, Zuid-Afrika

Om 7 uur zijn we wakker, ook door alle mooie vogelgeluiden om ons heen. We doen even rustig aan vanmorgen, daar zijn we wel even aan toe! Het miezert ook helaas....We gaan ontbijten, onder de overkapping in de prachtige tuin, wat een verwennerij toch elke keer weer! We krijgen toast met scrambled eggs (alweer, we groeien dicht!) . We zitten aan een grote,lange tafel en raken in gesprek met een leuk stel uit Werkendam die net aan de reis zijn begonnen. Na het ontbijt praten we nog even met Daryll, de eigenaar van deze B&B. Hij vraagt naar onze plannen voor vandaag en wijst ons de route aan op de kaart en geeft ons tips. Ook waarschuwt hij ons voor corrupte politie die proberen direct kontant boetes te innen. Hij geeft ons een kaartje mee met zijn tel.nr. en zegt ons nooit kontant te betalen.
We zitten nog even lekker in de lounge, updaten ons reisverslag en gaan om half 11 weg. Eerst even naar het winkelcentrum vlakbij, even geld pinnen, we staan in de rij, en dan naar de Pick 'n Pay, een supermarkt waar ze alles hebben, een soort AH XL bij ons. Ze zijn hier echt van de werkverschaffing hoor, bij de kassa staan 4 meiden, één slaat alles aan, de andere twee pakken voor je in en de vierde kijkt toe. Ik vraag of ik een foto mag maken omdat zoiets onvoorstelbaar is in nederland en dat vinden ze geloof ik wel grappig. Ik zie ons al staan op ons werk, met zn vieren achter de receptie....haha...!
We gaan op pad, de panoramaroute naar de Blyde River Canyon. Als eerste Gods Window maar 't is zo mistig dat er niets te zien is. Van hieruit kijkt God naar de wereld wordt gezegd en het moet een prachtig uitzicht zijn. Maar, zei Daryll, als het mistig is, dan is Gods Window closed en kan je beter doorrijden en op de terugweg nog een keer proberen. We rijden door naar Bourke's Luck potholes, erg mooi. Hier zitten ook allemaal afrikanen op de picknickplaatsen te braaien en gezellig bij elkaar met de hele familie. Dat zie je overal, je hebt heel veel openbare braais (BBQ's) en altijd en overal zitten er Afrikanen te braaien!
Bourke's Luck Potholes zijn rotsformaties die eeuwen geleden door erosie zijn gevormd. Het kolkende water heeft samen met zand en kiezels de rotsen geslepen en zo voor een prachtig natuurkunstwerk gezorgd. Het gebied is genoemd naar Tom Bourke, die zelf nooit geluk had in de tijd dat hij hier op zoek was naar goud, maar wel voorspelde dat in dit gebied grote hoeveelheden goud gevonden zouden worden...en dat was ook zo!
We rijden door naar de Three Rondavels maar helaas, ook daar te mistig en niks te zien. We komen nogmaals langs Gods window maar neehoor, het gaat hem niet worden vandaag, het blijft te mistig, zo hoog! Jammer, moeten we toch nog een keer terug naar SA...! We rijden terug naar Graskop, eten daar bij het bekende restaurant Harries Pancakes en kopen nog macademianoten voor vanavond ( zijn hartstikke goede noten, goed voor je hart, en bij suikerziekte!)
Om een uur of 5 zijn we weer terug bij Idle & Widle. We genieten van ons mooie plekje en praten nog wat met de jongen die ons gisteren heeft ingecheckt over SA, de apartheid, nederland en onze kinderen. Volgens hem zijn alle meisjes uit Holland "nurse", haha, hij zegt, altijd als ik aan meisjes uit Holland vraag wat ze doen, is het altijd : nurse. Leuke knul!
We houden een rustig avondje vanaaf! De komende dagen zijn we in het Krugerpark en de laatste 2 dagen in een privéreservaat waar we geen eens electriciteit hebben dus ik weet niet of ik de komende dagen onze belevenissen nog kan plaatsen! Anders komen ze eind van de week in één keer!

1. Else:
    11 oktober 2014
    Wouwww...wat een geweldig reisverslag weer met prachtige foto's, we zijn enorm blij voor jullie dat jullie zó genieten!! Heel veel plezier deze laatste week nog en dikke knuf van ons, Bert en Else
  2. Bianca en Wouter:
    12 oktober 2014
    Wat een geweldige reis zijn jullie toch aan het maken! We lezen jullie belevenissen met heel veel plezier. En Wouter is echt jaloers op deze trip
  3. Anna en Jan:
    12 oktober 2014
    Hoi Arina en Jan,
    Wat een prachtige foto's maken jullie toch. Vooral die foto van die 2 vrouwen met die tassen op hun hoofd geeft zo goed weer wat een bijzonder land het is. Daarnaast spectaculaire natuurfoto's. Nog héél véél plezier de komende dagen.
    Liefs Anna en Jan.
  4. Fiona:
    13 oktober 2014
    Wat een indrukken allemaal voor jullie overal zo anders! Geniet nog !!!!! x