Vertrek uit Swaziland, Krugerpark en aankomst in Hazyview

10 oktober 2014 - Hazyview, Zuid-Afrika

Vr.10 okt.
We staan wat later voor ons doen op, doen wat rustiger aan en gaan ontbijten in het restaurant. We pakken weer in, laden alles in de auto en gaan naar een office wat achteraan in het park. Daar halen we de verrekijker van Dennis en Meriam op die ze hier vorig jaar zijn vergeten. We hebben hem hoor, D en M, en de groeten van Abigail!
Daarna rijden we het park weer uit over de stoffige,hobbelige, rode weggetjes. Eigenlijk zijn we dit park nauwelijks in geweest vanwege tijdgebrek. We rijden via Mbabane, Motjane, Matsamo naar Jeppes Reef, de grensovergang naar SA. Het is regenachtig weer en de wegen bergachtig. Daardoor komen we soms hoog in de bergen waar het heel mistig is, niet grappig! Helemaal niet als er opeens een vrachtwagen voor je opdoemt die stil staat op de weg.....jammer dat we ook weinig van het landschap kunnen zien, het schijnt hier ondanks de armoe toch wel erg mooi te zijn. We passeren suikerrietplantages en bananenplantages. Het is hier allemaal uit het jaar Noach!
Koning Mswatie III regeert hier en heeft 15 vrouwen en 24 kinderen. Een man mag hier net zoveel vrouwen hebben als hij kan betalen. Een vrouw kost gemiddeld 17 tot 19 koeien, maar dat is onderhandelbaar. Scheiden kennen ze hier niet. Bevalt een vrouw niet dan stuur je haar gewoon terug naar haar ouders en kan je eventueel nog een deel van je koeien terug vragen!
Onderweg stoppen we even bij een mannetje die allemaal beelden verkoopt die hij zelf gemaakt heeft van steen. Prachtig! Zo knap, uitgehouwen uit gesteente van Swaziland. We zien een hele mooie olifant, maarja, 60 kg., hoe krijg je dat mee naar Ned.? Uiteindelijk kopen we wat kleine olifantjes en rijden weer verder.
Bij de grens herhaalt het hele ritueel van gisteren zich. Het gaat best weer redelijk snel en we zijn weer 6 stempels in ons paspoort rijker. Ik zie 2 vrouwen bij de grenspost met een tas op hun hoofd, ik wil zo graag een foto daarvan hebben. Je ziet vrouwen onderweg met van alles op het hoofd, zo knap, ik zou gelijk hoofdpijn hebben! Ik vraag of ik een foto mag maken van hen, dat mag en als ik de gemaakte foto laat zien gaan ze giebelen.
We rijden SA weer binnen. Op de kaart zien we dat we eigenlijk toch wel dicht bij een ingang van het Krugerpark zitten, we rekenen en vragen het nog even na bij de ingang, en ja hoor, we zouden het moeten kunnen halen, voor 1800 u het park uit zijn want dan sluiten de poorten. Zo rijden we opeens in het KRUGERPARK, waar we zolang naar uitgekeken hebben. Het is zo groot (360 km x 65 km) dat het wild echt niet zomaar links en rechts van je is, je moet het echt spotten! Of een auto ergens stil zien staan, dan is er ook wat te zien. We zien die middag: zebra's, heel veel olifanten, neushoorn, giraffe, herten, heel veel aapjes, hyena's .
Uitindelijk wordt het toch nog haasten om de uitgang te halen voordat het park dichtgaat. We kiezen dan ook voor een andere uitgang dan gepland. Bij de Kruger gate gaan we er om 1750 uur uit. Oeps, het is hier in het oosten van afrika nog sneller donker dan in het zuiden en westen. Om 1815 uur is het pikkedonker en we volgen de R40 richting Hazyview. Geen straat verlichting, dat zie je hier bijna nergens, allemaal mensen die uit hun werk komen, veel auto's maar ook weer mensen op de vluchtstrook,lopend, en op de fiets, zonder licht! Onvoorstelbaar in Nederland!

Om 1850 u vragen we ons echt af of we nog wel goed rijden,volgens mij wel maar het duurt wel erg lang nu. We zien een winkelcentrum, stoppen daar en ik zie een auto stilstaan. Voor mijn gevoel zijn het nederlanders en ik klop op het raampje en vraag of ik wat mag vragen. Ze doen de deur open en jahoor, nederlanders! Zij laten op hun tomtom zien waar we heen moeten en dan blijkt dat we er toch al bijna waren. Toch goed gedaan!
Dan komen we aan op zo'n mooi plekje, hoe moet dat er bij daglicht wel niet uitzien?! Bij het hek zit een mannetje in een hokje, hij doet het hek voor ons open, dan gaan we een oprijlaan op, door hek nr. 2 en komen we bij de receptie in het mainhouse. Een vriendelijke jongeman komt al naar buiten en vraagt van alles. Hij brengt ons naar onze rondavel (authentieke zulu hut) weer heel mooi dit keer! In een mooie tuin, aan een rivier, op een macademiaboerderij (noten). We waren blij dat we er waren maar nu nog eten...kan dat hier?...nee,helaas. Maar 6 km verderop zitten een aantal restaurantjes, da's te doen! We krijgen de sleutels mee van de twee hekken die we vanuit de auto kunnen openen met afstandsbediening. We eten kudu biefstuk en lamsvlees en gaan weer terug naar Idle & Widle waar we nog even internetten en appen met de kids en om 2300 uur gaan slapen! Goeienag!

1. Else:
    11 oktober 2014
    Wat een geweldig verhaal weer en leuk al die foto's die erbij horen, echt leuk joh hoe jullie alles beschrijven en Jan...hou jij het maar lekker bij Arina alleen:) Geweldig dat jullie zoveel verschillende mooie dieren spotten steeds, wat moet dat een super ervaring zijn, om nooit meer te vergeten...GENIETEN, blijf genieten!! Liefs ons
  2. Dennis & Meriam:
    12 oktober 2014
    Haha! Bedankt voor het ophalen van de verrekijker!
    We genieten met jullie mee! Herkenbare verhalen...:)
    Veel plezier met de safari's!
  3. Ronald & Monique:
    Fantastische foto's!!!
  4. Gerda van Elswijk:
    13 oktober 2014
    geniet van jullie verhalen!!!!!en fijn dat jullie zo genieten.
  5. Tonny:
    13 oktober 2014
    Ik ben niet voor 17 koeien te koop..........gelukkig maar! Wat zijn jullie actief zeg. En dat op jouw leeftijd,Jan! Fijn dat het goed gaat met jullie! Dikke kus!