Robbeneiland

27 september 2014 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Za.27 sept. We hebben heerlijk geslapen en na een voortreffelijk ontbijt van Ann en Kris gaan we om 10 uur op pad. We nemen weer de bus waar we een 2 dagen ticket voor hebben. We stappen eerst uit bij de botanische tuinen in Kirstenbosch. Je merkt echt dat het voorjaar is, zowel aan de natuur als aan het weer. De natuur is mooi maar wel heel veel staat nog in knop. Qua weer is het wisselend, zo heb je je jas aan en sjaal om, dan weer uit als de zon door komt en even later gauw alles weer aan omdat het regent. We zijn van de beginnende herfst in Nederland in het voorjaar gekomen! Wat een prachtige bloemen en bomen in de tuin. Met veel mooie protea' s, de nationale bloem van ZA. Alle planten en bloemen zijn inheems en beschermd dus mogen niet geplukt worden.
We vervolgen de toer langs de wijnvelden, Houtbay, de stranden en zijn mooie villa's, de sloppenwijken......we willen overal wel uitstappen maar we moeten keuzes maken. Om 1430 u moeten we onze tickets ophalen voor het bezoek aan Robbeneiland. Deze nederlandse naam dankt het eiland aan de zeehonden (robben) die hier vroeger kwamen. Robbeneiland is vooral bekend door de gevangenis waar veel ANC-leiders gevangen zaten tijdens de strijd tegen de apartheid, zoals Nelson Mandela.
Vanaf de Clock Tower in het Waterfront vertrekken we met de ferry naar robbeneiland over de mooie,blauwe zee met een heerlijk zonnetje, de pilletjes doen hun werk goed bij A.! Het zicht op Capetown levert mooie, ansichtkaartwaardige plaatjes op! Robbeneiland is indrukwekkend en om stil van te worden. We krijgen eerst een bustoer met gids over het eiland, vervolgens worden we rondgeleid in de gevangenis door een oud politiek gevangene, die samen met Nelson Mandela gevangen zat. We zien cel 5 waar Mandela gevangen werd gehouden onder slechte omstandigheden.
Om 7 uur zijn we weer terug in de haven, 't is inmiddels koud en donker! We eten weer in het Waterfront (struisvogelbiefstuk!) en nemen weer een taxi naar ons questhouse. We voelen ons totaal niet onveilig hier in CT maar alle huizen zijn wel voorzien van hekken, de deuren op slot tijdens het rijden en je wordt wel steeds gewaarschuwd om oplettend te zijn.Het was weer een fantastische dag!

1. Fiona:
    Ziet er geweldig uit
  2. Gerda van Elswijk:
    28 september 2014
    Mooie foto,s.....en dan die lucht!!!!!Prachtig
  3. Ma de Hoog:
    28 september 2014
    Leuk jullie reisverslag. Hier gaat het goed. Genieten jullie? Is het bij jullie net zo lekker weer als hier want hier is het rond de 20 graden en redelijk zonnig. Groetjes en zie jullie volgende reisverslag weer.