Addo Elephant Park

6 oktober 2014 - Addo Elephant Park, Zuid-Afrika

We hebben heerlijk geslapen met de bulderende zee om ons huisje heen, 't is net of het heel hard stormt. We zijn rond half 7 op en genieten op ons terras van de zonsopkomst, een walvis en een paar vluchtige dolfijnen én onze vriend de zeemeeuw! We ontbijten op het terras en genieten voor de laatste keer van het fantastische uitzicht. Rond 8 uur rijden we weg. We zien nog net 2 bavianen met een pot nutella. Die hebben ze dus ergens gepikt! We passeren de plaatsjes Humansdorp en Port Elizabeth. Het landschap doet soms nederlands aan met allemaal koeien maar ook met struisvogels ( die we al eerder op ons bord hadden liggen....)
Weer veel lifters langs de snelweg, sommigen met geld in hun handen, soms zelfs moeders met kleine kinderen. Je zou ze zo graag willen helpen en meenemen maar het wordt afgeraden. In Kaapstad hebben wij wel een aantal keer wat geld gegeven, 10 rand is voor ons niks ( 70 cent) maar voor hen zoveel. Toch raadde gids Johnny het af omdat ze er toch drank voor kopen. Hij helpt de armen door meel en graan in een township te kopen.Rond 12 uur komen we aan in Addo. Het is een groot park: 2920 km2. De eerste kolonisten die zich hier vestigden slachtten meteen een groot deel van de olifantenkuddes af die hier woonden omdat de dieren hun oogst verwoestten. Op een gegeven moment waren er nog maar 10 over. Ter bescherming van deze dieren werd Addo Elephant Park opgericht. Gelukkig breidde de kudde zich vanaf toen weer uit naar inmiddels 450.
Het is weer heel warm geworden, rond de 36 graden! We zijn dus blij dat we lekker in de auto zitten, mét airco! We rijden het park in en na een uur zien we de eerste olifanten. We kijken samen naar rechts en we nemen de eerste foto's. Wauw! Dan kijkt Arina naar links en ziet daar een aantal olifanten onze auto naderen. Help, dat is schrikken!! Wat zijn deze beesten GROOT!! Ze raken nog net de auto niet aan en steken voor ons over naar de rest van de kudde.We rijden de hele middag verder en zien een leeuw, zebra's, wrattenzwijnen, herten, mestkevers en als afsluiter weer olifanten. Het blijft indrukwekkend! We moeten nog flink doorrijden om voor 1800 uur bij de gate te komen want het park sluit dan! We gaan naar ons huisje, wederom een leuke cottage. Dit keer heel stil met alleen maar vogelgeluiden en krekels om ons heen! We maken zelf weer wat te eten en nuttigen dit buiten op ons terras. Als afsluiter nog een wijntje op deze zwoele avond en dan weer lekker slapen.