Naar Hermanus!

30 september 2014 - Hermanus, Zuid-Afrika

Na een redelijke nachtrust op Knorhoek zijn we al vroeg op. De naam Knorhoek komt trouwens van het knorren (brullen) van de leeuwen.
Na een heerlijk ontbijt met vers gebakken brood gaan we op weg naar Stellenbosch, naar  "oom Samie se winkel" aan de Dorpsstraat. Een winkel met allemaal snuisterijen,specerijen, antiek en curiosa. Het valt ons een beetje tegen, heel Stellenbosch eigenlijk. Dus we gaan op weg naar Franschhoek. Dit was vroeger de plaats waar de Fransen zaten (hoe verrassend) en dat is nog steeds te merken aan vooral de franse keuken. We gaan even wat wijnen proeven bij Wijnhuis Haute Cabrière, 6 verschillende....kleine beetjes hoor want we (lees Jan) moeten rijden. De rest spugen we uit in de daarvoor bestemde beker...(zonde!).
Om de alcohol een beetje te laten zakken gaan we in het naastgelegen restaurant even snel lunchen. Binnen bij de open haard want het is inmiddels koud geworden en het is gaan regenen. We nemen een kerrie-pompoen-soep, zulke lekkere soep hebben we nog niet eerder op, nou ja, op de soep van m'n moeder na dan....;)
We laten de wijnlanden achter ons en gaan via de Franschhoekpas op weg naar Hermanus. Als het mooi weer is ongetwijfeld een mooie weg maar hoe hoger we komen hoe meer mist. Niet leuk rijden dus. Opeens duiken er, denken we allebei, zakken o.i.d. voor ons op de weg op maar het blijken bavianen te zijn die tegen elkaar zitten te schuilen! Geweldig!
We stoppen toch nog een keer om even te ontspannen. Het rijden gaat Jan goed af. Je moet opnieuw de breedte van je auto leren inschatten. Stuur rechts en schakelen links.....ik zal het toch een keer moeten gaan doen.......! Om een uur of 4 komen we aan in Hermanus, in een hotel dit keer. We zijn niet zo enthousiast over de accomodatie als de afgelopen dagen, geef ons maar een guesthouse, ook veel persoonlijker! Maar goed, we komen hier voor de walvissen! De rest van de (inmiddels weer zonnige) middag brengen we door met turen door de verrekijker, uiteindelijk ziet Jan een walvis. Wel wat ver weg maar we hebben er één gezien! We bellen even naar Hermanus Whale Cruise of de excursie morgen nog door gaat i.v.m. het weer. Jahoor,deze gaat door, ze komen ons om 9.00 u halen om op zee de walvissen te spotten!  We doen even wat boodschappen bij de Pick 'n Pay, eten pizza en pasta en gaan terug naar ons hotel, met uitzicht op zee.