Walvissen in Hermanus

1 oktober 2014 - Hermanus, Zuid-Afrika

Vanmorgen vroeg wakker in Hotel Windsor. Jan loopt al om half 7 buiten uit te kijken naar de walvissen. Iedereen is hier vroeg op in Hermanus. Hermanus is hét stadje dat bekend staat om de vele walvissen die van ongeveer september t/m november hier in de warme wateren komen paren en baren, waarbij ze tot vlak voor de kust komen. Ze komen vanuit Antartica, uit de kou, en zijn hier op vakantie en honeymoon, volgens de gids van Hermanus Whale Cruise. Om 9 uur zouden we opgehaald worden maar dat was niet helemaal goed gegaan, om 9 uur vertrok de boot....zonder ons dus. We zijn erg teleurgesteld maar mogen om 12 uur alsnog mee! Dat gaat gelukkig wel goed. We krijgen zwemvesten aan en gaan 2 uur lang de zee op. Gelukkig werken de pilletjes weer prima, de boot deint en gaat flink tekeer maar met mijn zeebenen gaat het gelukkig goed!
Al snel spotten we eerst dolfijnen en daarna walvissen. De mensen lopen van links naar rechts op de boot na een seintje van de mannen dat er wat te zien valt. Soms komen we echt heel dichtbij. Ik denk dat ik morgen bont en blauw ben van tegen de reling botsen.Het valt soms niet mee om te blijven staan, je moet je vast houden en dan wil je ook nog filmen en foto's maken. Dat laatste is lastig want meestal zijn de walvissen ons te snel af. Al met al wéér een geweldige ervaring!
Jan z'n zonnebril is gesneuveld tijdens de boottrip en we vinden in Hermanus een Specsaver waar we de bril achter laten voor reparatie en we kopen een eenvoudige nieuwe. Zonder kan je momenteel niet, het was vandaag heerlijk weer, ongeveer 23 graden.  We lopen 's middags de kust af, zitten lekker in het zonnetje op de rotsen en zien weer walvissen! Ook vanuit onze hotelkamer zien we ze!
We eten in Hermanus en lopen 's avonds weer terug naar het hotel. Gelukkig kan dat hier wel, we zitten midden in het centrum. Op de deur van ons hotel staat : Whalecome in Windsor Hotel, grappig! Het is erg vroeg donker hier in ZA, rond half 7 en dan is het ook gelijk koud. De bevolking is ook hier weer zo vriendelijk, iedereen is even aardig en de eerste vraag is altijd: hello, how are you? De hospitality is hier overal in ZA geweldig, daar kunnen we in nederland een voorbeeld aan nemen. Niets is teveel, waar je ook bent. We hebben ook nog nooit zoveel foto's gehad in een vakantie waar we samen op staan want steeds wordt er gezegd: shall I make a picture of you?...Morgenochtend vroeg op, 4.30 uur, want we gaan sharkdiven in Gansbaai!! Vandaag waren we walvisvaarders en morgen gaan we naar de haaien.....! Welterusten!

1. Margriet:
    1 oktober 2014
    Dat taaltje daar is ook zo leuk he! Verder prachtige foto's en mooie verslagen! Zo reizen we een klein beetje met jullie mee... Liefs
  2. Fiona:
    1 oktober 2014
    Arina,je hebt absoluut schrijvers talent!!Ik leef echt met jullie mee wat een geweldige dag weer!Ben benieuwd naar de haaien;)
    Liefs Fiona
  3. Tonny:
    2 oktober 2014
    We hebben een nieuwe Iceman!! Ik weet dat Jan altijd al veel met vissen heeft gehad, maar dit moet de overtreffende trap zijn geweest. Gaaf zeg! Goede reis morgen en op naar het volgende event.

P.s. Zaterdag heffen we het glas op Abraham Jan.
    Morgen op Abraham Ad..

Doei, doei