White sharks !

2 oktober 2014 - Hermanus, Zuid-Afrika

Vanmorgen om 4.30 uur ging de wekker en om 5.30 uur werden we opgehaald voor onze White Shark Cage Diving: in een stalen kooi kijken naar haaien .... Het is ongeveer 3 kwartier rijden naar Kleinbaai, net voorbij Gansbaai. Daar aangekomen moeten we formulieren invullen ( met een emergency tel.nr.) en krijgen we een ontbijt en een briefing. We krijgen warme jassen aan en een zwemvest om. Had ikzelf eerst nog even het plan om toch de kooi in te gaan, deze had ik nu niet meer.....!  Ik maak de foto's wel....! We gaan de boot op samen met nog een aantal anderen. We maken gelijk behoorlijk vaart , we moeten ons goed vasthouden en varen een eind de zee op.
We leggen stil en er wordt water met bloed uitgegooid om de haaien te lokken. Jan gaat z'n wetsuit aantrekken en gaat de kooi in. Het is 7.15 uur, en het water is kkkkoud! (12 graden).
Ik sta boven op het dek en heb een goed zicht! Daar komen de eerste haaien! Wauw, wat een spektakel! De witte haaien worden met grote stukken vis naar de boot gelokt om ze vervolgens vanuit de  kooi te observeren.
Jan houdt het lang vol in de kou, zeker 5 kwartier. Hij wordt door één van de andere mannen the frozen Dutchman genoemd. Ik sta hoog en droog boven op het dek en kan het daar ook heel goed zien en de pilletjes werken weer fantastisch! Normaal bij een zuchtje wind is m'n evenwichtsorgaan al van slag en nu gelukkig niet!
Om een uur of half 10 gaan we weer terug en krijgen we heerlijk warme soep, koffie en muffins. Ook krijgen we de video te zien die gemaakt is en deze kopen we natuurlijk.
Om 11 uur zijn we weer terug bij het hotel en hebben het gevoel dat we er al een hele dag op hebben zitten. De rest van de dag brengen we door aan de kust, op de rotsen, op Piet se klippie !, kijkend naar de vele walvissen die er vandaag zijn. Dit komt door de wind, deze staat naar de kust en daar eten de walvissen de plankton die daar veel aanwezig is. Het is inmiddels heerlijk weer, voor het eerst korte broeken aan en we zijn ook behoorlijk verkleurd vandaag! Nu zitten we nog aan de Atlantische Oceaan, vanaf morgen aan de Indische. Morgenochtend weer inpakken en dan hebben we ruim 400 km voor de boeg naar Knysna. Byebye Hermanus, het was ook hier weer erg leuk!

1. Fiona:
    2 oktober 2014
    Wauw bikkel hoor van Jan brrr.Weer een leuk verhaal.Goede reis morgen
  2. Winny:
    Spannend!
  3. Anna en Jan:
    2 oktober 2014
    Jan, wat een geweldig avontuur om zoiets ongelofelijks mee te maken.
    En dat na een dag walvissen. Je sluit je 49e spectaculair af.
    Arina het blijft bizar, dat we zo met jullie mee mogen reizen.
    Morgenavond lekker toasten op ABRAHAM JAN.
    Liefs Anna en Jan.
  4. Ronald & Monique:
    3 oktober 2014
    Wat een fantastische reis maken jullie. Spannend hoor die haaien en erg gaaf! Geniet ervan en morgen een onvergetelijke verjaardag! Wij lezen jullie blog met heel veel plezier. LiefsX
  5. Gerda van Elswijk:
    3 oktober 2014
    Wat heb je een stoere vent!!!!Kou ...haaien.....ruige vaartochten..........jullie zijn heel goed bezig. ennnnnn een fijn verjaardagsfeest voor Abraham.
  6. Heleen:
    Hi jan & Arina,

Deze reis kan niet meer stuk !! Missie geslaagd ! Walvissen en haaien gezien. Jan, een grote karper zal in jouw opinie nu wel een goudvisje zijn. Wat een topdag. We genieten van jullie reisverslagen en reizen vanachter de computer met jullie mee. Erg leuk. Op naar de dag van morgen. We zijn benieuwd hoe het zuid Afrikaner gebak smaakt.
    Lieve groetjes, Gert en Heleen
  7. Pa:
    Hallo jan en arina,
    Ik lees de stukjes steeds elke dag en vind het fantastisch!
    De groeten van ma en pa en coline
  8. Dennis & Meriam:
    Hoi Jan & Arina,
    Leuke foto's en mooi reisverslag!
    Veel plezier in Tsitsikamma en geniet van het huisje met dat prachtige uitzicht!
  9. Tonny:
    4 oktober 2014
    HIEPERDEPIEP HOERA:Jan van harte gefeliciteerd. Geweldig voor je om je 50ste verjaardag in Afrika te vieren!! Wat een ervaringen doen jullie op. Dikke kus van ons en maak er een gezellig feestje van!!
  10. Ronald & Monique:
    4 oktober 2014
    Een hele bijzondere, leuke, fijne en onvergetelijke verjaardag gewenst vandaag!!!
  11. Heleen:
    Haai Jan!
    Wat een fantastische ervaring heb je weer opgedaan. En er komt nog zo veel moois!
    Een hele bijzondere en fijne verjaardag gewenst vandaag.
    50 jaar! Mooi om dat in zo'n prachtland te beleven.
    Nog vele gezonde en goede jaren!
    Heleen & Gert en Vincent
  12. Peter en Nynke:
    Gefeliciteerd.
    50 jaar,
  13. Marina en Jan van den Dries:
    4 oktober 2014
    Ha Abraham en Arina natuurlijk.

Hartelijk Gefeliciteerd met je 50e verjaardag.
    Wat een mooie reis zijn jullie aan het maken. Beetje jaloers.
    Heel veel plezier nog en we blijven jullie volgen.
  14. Else:
    4 oktober 2014
    Ha lieve allebei :) allereerst van Harte Gefeliciteerd met je 50e verjaardag Jan en nog heel veel gezonde en gelukkige jaren toegewenst namens ons 'bijtjes' :) En ahhh.... tegelijkertijd met jullie op vakantie en nu nét terug en al zoveel moois te lezen en zien wat jullie al hebben ervaren, geweldig!!! Bert en ik hebben nog even wat last van onze jetlag :), maar gaan jullie helemaal verder volgen vanaf nu hoor, geniet enorm en heel leuk alles te volgen, veel liefs en groetjes van ons, dikke knuf X , Bert en Else
  15. Margriet:
    4 oktober 2014
    Ook van ons van harte gefeliciteerd met de 50e verjaardag van Jan!!! Groetjes van Leo & Margriet, Christian, Maurits & Rose Mary
  16. Dax & Linda:
    4 oktober 2014
    Hoi Jan en Arina! Jan... VAN HARTE GEFELICITEERD met je 50e verjaardag!!En leuk om jullie belevenissen hier te volgen. Veel plezier daar nog verder. Liefs, Dax, Linda, Ian & Owen xxxxx